Källna Sandy

Källna Sandy
Kallad Källe
Varmblodstravare
Fader: Frantic                     Moder: Tamin Sandy
Färg:Fux med bläs
Född: 1998
Höjd: 155cm

Vi hämtade hem honom juldagen 2009. Det var en stor dag för oss. Hade proviridit honom ett par dagar innan i regn och tja det blåste ganska rejält. Han var en charmig häst med mycket vilja. Jag testade honom i skritt trav och gallop för att se om det fanns någonting att bygga på och det fanns det. Det funkade!
Han var ju dock en varmblodstravare som var riden en hel del.
Vi tog honom till ett stall där vi fick hyra in oss en bit utanför Åhus. Allt gick ganska bra. Fick ändra lite foderstat på honom och vi började träna. Jag började även att hoppträna för Bellander. Nja vi hade lite problem med tanke på att han gärna ville komma in i sin "travar trav". Efter ett tag började vi närma oss lite resultat.
Men så en dag 26e maj 2010 gick vi omkull. Källe fick in bommen mellan frambenen. Jag bröt nyckelbenet på två ställen och fick operera dit en platta för att det skulle läka. Källe klarade sig relativt oskadd men fick en låsning i SI-leden och uppe i korsett. Det fixade en kiropraktiker lätt bot på. Så han fick vila en månad. medans jag fick vänta betydligt längre än så. I och med olyckan fick jag flytta Källe till Rya där min vän Sandra bor. Hon och Bella (som också rider där ute på Sandras hästar) fick börja träna Källe igen.
När olyckan hände hade vi kommit ganska långt men nu var det att börja om från början igen. Det blev mycket tömkörning, dressyr och en hel del gallopp arbete.
Så innan vintern kom nu 2010/2011 var vi på rätt spår igen. December och januari har fått vara vintervilan denna gången.
Nu är vi på gång igen och hoppas på att det kanske kan bli en dressyrtävling i år. Hoppningen överlåter jag till Bella. Vi har inte hoppat sedan olyckan och ärligt talat känns det ganska nervöst inför att göra det igen.

Han är en häst som gärna hittar på bus och jäkelskap men aldrig elak. Han har stenhård koll på om det är små barn som är med. Jag tvekar inte att låta min 11 åriga dotter ta hand om honom från marken. Han busar med henne men när han märker att nu börjar hon bli trött/arg på mig så slutar han. Jag blir ibland full i skratt när man tittar på dem ibland. (dock viktigt att lilla tjejen inte ser det)

Detta var lite om Källe mer kommer efter hand skulle jag tro =D



Kommentarer
Postat av: Angela

Mmm en häst med mycket vilja och bus, men också lyhörd och kan vara väldigt ömsint. Han blev skrämd en gång och kastade av min dotter på en grusväg och stack iväg. Hon blev liggandes där ett tag och det verkar som han kom till sans och blev orolig för henne för han kom tillbaka ganska kvickt och buffade lite på henne som om han sa förlåt och sen lunka han snällt med henne när hon lunkade hem helt blåslagen, men de satte igång redan nästa dag igen och va bästa vänner...Han är lyhörd och klok och förstår mycket väl vad man säger till honom...Men han är envis oxå <3

2011-02-01 @ 20:59:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0